Espero que us agradi:
La columna. digital
Marià Marín, Gremi Llibreters
Què passa a Finlàndia?
Canals relacionats
Tiro pel dret: bona part dels preadolescents deixen de llegir i els perdem. Respon ràpid: “Això no passa arreu. Els nens de Finlàndia no deixen de llegir. Són els que més llegeixen... i els que més rendeixen.” Per què aquesta excepció a Europa? La resposta és pragmàtica: “Perquè hi ha passió per llegir. No és que la societat imiti l'escola sinó que és aquesta la que fa com la societat! Són els pares i les mares els que parlen contínuament de com és de maco llegir. Així creixen els infants, en un entorn agradable de lectura. Després l'escola fa el mateix que a casa i es crea una pinça que els atrapa.”
Insisteix: “Tota la societat va en la mateixa direcció. Es tracta realment d'un sentiment nacional, perquè llegir és un dret. Et trobes llibres a tot arreu, no només a les biblioteques, que són precioses i no cementiris de llibres, ans al contrari, t'ajudaran a créixer: informació, coneixement, emocions, pensament. Tot això circula, prové de les famílies, surt de les biblioteques, s'intercanvia entre persones i s'acreix amb internet. Tota la nació hi està implicada, és una autèntica xarxa nacional. El país inverteix en el millor i gairebé únic actiu de què disposa: la canalla. El futur de la nació implica creure's l'educació dels infants.”
“Milions de persones han escrit el que han pensat, sentit, creat i, en els llibres, podem reviure-ho en el nostre pensament, sentiment i creativitat. És la lectura la que ho fa: reviu la lletra morta i ressuscita les vides dels altres. A Finlàndia això es transmet per osmosi: els nens apleguen llibres perquè tothom ho fa. És una imitació, no una obligació. Si no llegeixes, tens una visió molt limitada del món. Llegir és accedir a d'altres perspectives, i fa dubtar. Se't convida a fer-te com tu vulguis. Així esdevenim ciutadans demòcrates. Llegint ens fem lliures.”
Em fa fixar en un detall: els nens finesos aprenen a llegir mentre aprenen a llegir música i art. “Hem de fer ensenyaments més integrats. Mira Gaudí: integra Déu i l'home –fa esglésies i escoles–, i hi fusiona les arts. Això el fa genial i universal.”
“Amb l'educació i internet tenim l'oportunitat, que no havia passat mai, de conèixer-ho tot, d'arreu i de sempre. Internet no és només trànsit de mercaderies, sinó també d'idees. Estem bastint una biblioteca planetària i una consciència planetària –per això molts governs volen controlar-lo–. És un procés potser de segles: un sistema nou no neix de cop, és fruit de mutacions anteriors.”
Sap com vol el futur: eixamplant la llibertat dels infants perquè decideixin qui volen ser. Hem d'ajudar-los. I sap com acabar l'entrevista: donant les gràcies als qui l'han ajudat a fer-se: és un deute d'amor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada