8/11/12

ESCRÚPOLS

Està molt bé ésser rigorosos en la nostra manera de pensar i de revisar la realitat que ens envolta. Tanmateix hiha persones que posen en qüestió qualsevol alternativa perquè també pot ser que tingui problemes, per bé queen l'endemig segueixen alimentant realitats que saben segur que no són ètiques ni pensen gaire més enllà de l'ambició pels diners i el poder.
Dic això perquè davant la simple convocatòria d'una xerrada del Triodos Bank a l'IES BESÓS i de la proposta d'iniciativa de passar les nostres nòmines a aquest o d'altres bancs ètics, per comptes de mantenir-les en els "tradiconals" ja han sorgit veus que avisen de que el Triodos tampoc és aigua clara.
Penso que l'article que us penjaré a continuació garbella bé i destria el gra de la palla, essent molt clar. Després que cadascú pensi el que vulgui.

Comunicat sobre la campanya de boicot a Triodos Bank

En els últims mesos ens ha arribat informació sobre una campanya de boicot al Triodos Bank per diferents vies (El Triodos Bank és una coneguda empresa de banca ètica que opera a l'Estat Espanyol i a bona part d'Europa; podeu trobar més informació, encara que no està actualitzada, al número 14 d'Opcions). En aquesta campanya es qüestiona precisament l'ètica darrera del comportament del Triodos en relació a una controvèrsia que involucra a una de les Fundacions a les quals el Triodos ha atorgat un préstec: la Fundació O Belén. Aquesta Fundació es dedica a la protecció de menors en situació de dificultat o d’exclusió social i, entre altres programes, gestiona centres terapèutics per a menors en règim de protecció.

No entrarem a explicar amb pèls i  senyals el conflicte però sí que us en donarem unes pinzellades i us deixarem uns links per a qui vulgui aprofundir en el tema. Els fets són els següents: un informe publicat pel defensor del Poble l'any 2009, en el qual  fa un repàs de la situació dels centres per a menors a l'Estat Espanyol, avisa que, en determinats centres, entre els quals n’hi ha alguns dels què gestiona O Belén, s'han detectat pràctiques abusives sobre  els menors. Un informe d’Amnistia Internacional de l’any 2009 indicava més o menys el mateix.  D’altra banda, entre l'any 2007 i el 2009 3 menors  van morir/es van suïcidar en diferents centres gestionats per O Belén. Arran de tot això sorgeix una campanya de denúncia a O'Belén que deriva en una campanya de boicot al Triodos Bank, perquè el banc està finançant la Fundació en qüestió. Al cap  d'un temps, Triodos Bank va emetre un comunicat en el qual explicava la seva reacció davant les acusacions i les campanyes en contra seva, les mesures que ha pres i el posicionament final respecte la Fundació O Belén, que entre altres raons al·lega que:  (...) no existeixen sentències fermes que corroborin que la Fundació Internacional O'Belén hagi violat freqüentment i de manera greu la legislació, els Codis o els convenis. En cas que més endavant el Triodos Bank tingués coneixement d'una denúncia admesa, hi actuaria en consonància i realitzaria les accions oportunes. El comunicat sencer es pot llegir a la web de Triodos.
Com a CRIC no entrarem a valorar com  treballa O Belén, no creiem que sigui la nostra tasca. En canvi, el que sí que creiem que ens toca, com a organització que posa a disposició dels/les ciutadans/es informació per a portar a terme un consum conscient i transformador, és valorar la reacció, el seguiment i la conclusió del cas feta pel Triodos Bank respecte el cas O Belén. Comprenem que el Triodos vulgui esperar a tenir certeses avalades judicialment abans de prendre cap decisió sobre el manteniment de relacions econòmiques amb la Fundació, alhora que celebrem que hagi fet certes indagacions pel seu compte, perquè és el que cal esperar d'una banca ètica. Però en el comunicat vam trobar a faltar algunes explicacions, que esperaríem d'una banca ètica:
  • En el comunicat, el Triodos explica que ha visitat diferents agents per a clarificar els fets, però en alguns casos no explica quin ha estat el resultat de les visites. Això és el que  passa en el cas de la reunió amb Javier San Sebastián  (president de la Fundació), amb les converses i reunions mantingudes amb la Fundació O Belén, i amb els contactes amb altres professionals independents i organitzacions alienes a O'Belén. Tampoc es fa menció del resultat de les visites que el Triodos va fer als centres de menors per a avaluar la Fundació. Nosaltres esperaríem d'una banca ètica que expliqués el resultat d'aquestes visites, però tenint en compte que el Triodos fa d'ofici (al marge que hi hagi o no cap campanya o informe de denúncia) un seguiment exhaustiu dels centres gestionats [per O'Belén i altres organitzacions que es dediquen al mateix], tal com explica el propi comunicat.  
  • En el comunicat, el Triodos afirma que la campanya de boicot es basa en informacions inexactes i poc contrastades, però no explica en què es basa per a qualificar-les així. Ens hagués agradat que el Triodos hagués explicitat almenys alguns dels fets que el porten a aquestes qualificacions.
Vist tot el que s’ha exposat, ens sembla important remarcar que el Triodos està sotmès a aquesta controvèrsia en part gràcies a la seva política de transparència, política que veiem imprescindible dins del món de les finances ja que posa les entitats sota vigilància pública; la campanya s'ha pogut orquestrar perquè el Triodos declara públicament, i a través de la seva web, qui són els seus clients, en l'apartat d’Historias de la banca transparente. Això ens fa mantenir un vot de confiança en les seves polítiques de seguiment i vigilància. Donats el grau d'opacitat i especulació habituals al sistema financer, les polítiques de funcionament del Triodos Bank segueixen estant molt per sobre dels estàndards  predominants a les entitats bancàries que no s'inclouen en el món de la banca ètica.

Com a CRIC hem parlat directament amb el Triodos Bank. Li hem exposat tot el que expliquem en aquest text. Arran d'aquestes converses el Triodos ens comenta que una part de les llacunes d’ informació es deu a qüestions de confidencialitat, prudència bancària i confiança amb el client (no es poden fer públiques determinades informacions sobre els centres de menors ni sobre els propis menors, la informació dels quals està protegida per   l’administració, i el Triodos tampoc fa públiques determinades informacions sobre els seus clients), així com d'espai en el comunicat. Ens han dit que segueixen recaptant dades sobre el cas (a més de seguir amb les observacions que fan d'ofici) i que en cas que hi hagués algun canvi respecte  la situació actual ho comunicaran. Per a qualsevol consulta sobre la conducta del Triodos us podeu dirigir a comunicacion@triodos.es

Finalment, li hem dit al Triodos Bank que mantenim la confiança en ells i que anirem fent seguiment del seu posicionament respecte el cas O'Belén (i d'altres casos que puguin sorgir) per a vetllar pel compromís ètic de l'entitat.
Opcions Online.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada