16/2/14

COMPETÈNCIES BÀSIQUES



Mestres i professorat fa tres anys que ara més i després menys, estem mobilitzats.
Intentem fer sentir la nostra veu contra les retallades pressupostàries, però sobretot contra les grans lleis educatives és a dir la LEC i la LOMQE. S'ha dit manta vegades però cal repetir-ho i no perdre-ho mai de vista, un país "normal" no pot estar pendent de canviar les línies mestres de la seva educació a gust dels seus polítics cada pocs anys. Més encara quan aquestes darreres lleis són retrògades i pensades en l'òptica de la competitivitat mercantil. Sembla que només importi ajustar-se a un resultats -quedar bé a la foto dels informes PISA- i classificar els centres educatius entre bons i dolents, sense tenir per a res en compte el punt de partença i el contexte social i cultural.
Si d'alguna cosa no n'estic cofoi és de la poca constància en aquestes protestes perquè hi ha altres col.lectius com ara els treballadors i treballadores de la corporació de mitjans audiovisuals o bé els bombers que ens estan passant la mà per la cara. Amb l'excusa de que el nostre és un material sensible -les noies i els nois- sovint acabem fent més del que ens toca i cobrim així els molts forats que deixa l'administració.
El problema és que fent-ho crec que "tapem" la realitat als nostres joves i per tant no acabem d'educar-los -si més no en l'esperit crític- ans el contrari.
Per tot això m'ha fet molta il.lusió la decisió d'un bon nombre d'alumnes de quart d'ESO de la població d'El Prat de Llobregat i d'altres de properes que estan disposats a negar-se a fer les proves de competències bàsiques els propers 19 i 20 de febrer amb la connivència de les seves famílies i el professorat que els dóna classes.
A continuació reprodueixo els manifestos que han preparat tant els nois i noies com el professorat que els dóna suport.

Desobeïm les competències bàsiques!
Les proves de les Competències Bàsiques es duran a terme els propers dies dimecres 19 i dijous 20 de febrer arreu de Catalunya.
Una bona part de l’alumnat ha proposat no fer-les com a mitjà de protesta, ja que no trobem bé que en l’actual marc de les retallades en educació, (s’han augmentat les ràtios i no hi ha mestres que cobreixin les substitucions, entre d’altres), es destinin tants diners a fer unes proves que el que fan és posar en dubte el criteri d’avaluació del professorat que ens avalua dia a dia.
I si el que es vol és tenir una estadística de les qualificacions dels alumnes, es pot extreure la informació de les notes trimestrals.
No hi ha cap necessitat de fer una mobilització de mestres que afectarà el funcionament dels centres durant els dies de les proves, ja que un bon nombre de professors/ores ha de marxar durant tot el dia per fer les proves en altres centres. Això fa que no puguin fer les classes d’aquell dia i afecta molts altres alumnes d’altres cursos, que no poden fer classe.
Ens agradaria que la resta de l’alumnat de 4t ens donés suport i s’unís a la nostra iniciativa de protesta contra les retallades en educació, que estem patint i que afecten el nostre nivell acadèmic.
Gràcies

SUPORT A LA INSUBMISSIÓ DE L'ALUMNAT
A LES PROVES DE COMPETÈNCIES DE 4t DE L'ESO
Els i les docents sotasignants volem expressar el nostre suport a la iniciativa de
part de l'alumnat de secundària de no realitzar les proves de competències fixades per
als propers 19 i 20 de febrer, com a mesura de protesta contra les retallades que està
patint l'ensenyament públic i de les quals ells i elles són les principals víctimes.
Així mateix, també expressem tot el nostre recolzament a les famílies que estan
autoritzant els i les seves filles a no fer aquestes proves.
Estem d'acord amb les raons que argumenten les i els estudiants en el comunicat
que estan difonent. Les proves de competències suposen una inversió econòmica
innecessària perquè des dels centres ja es duu a terme una avaluació continuada de
l'alumnat, posen en dubte els criteris d'avaluació dels docents i afecten a l'alumnat que
pateix l'absència del professorat que s'ha de desplaçar a un altre institut.
Però a més, les proves de competències s'estan utilitzant per classificar tant a
l’alumnat com als centres educatius entre bons i dolents. La LEC estableix que certes
dotacions econòmiques estiguin supeditades al bon resultat de certes proves en lloc de
dotar de més recursos els centres amb més necessitats. I, lluny de considerar les
mancances de recursos humans i materials que ells mateixos han generat i agreujat amb
les retallades, incrementen les pressions sobre els centres per mitjà de les anomenades
auditories pedagògiques, en les quals una persona exterior al centre jutja la feina del
professorat que hi treballa cada vegada amb pitjors condicions.
Aquestes proves de competències deixen ben preparat el terreny a la segregació
que suposen les “revàlides” de la LOMCE, llei que tant ha criticat la consellera però que
tantes semblances té amb la LEC.
El Prat de Llobregat, 14 de febrer de 2014
Docents del Prat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada